Lasten kiusaaminen on aikuisten asia

Koulukiusaaminen alkaa usein jo esiasteella. Alle kouluikäiset lapset ovat herkkiä tunnistamaan ryhmän dynamiikan: kuka päättää miten leikitään ja kuka jää usein leikkien ulkopuolelle. Oma pian viisivuotiaani tietää kuka on se joka tönii tai piilottelee toisten tavaroita. Toisinaan päiväkotipäivän jälkeen se päivä on ”maailman tyhmin päivä”, sillä joku on repinyt uutta mekkoa kun se on niin ruma, tai nimitellyt tyhmäksi. On aikuisten tehtävä sanoittaa mahdolliset syyt toisten lasten ilkeälle käytökselle, auttaa kohtaamaan kiusatuksi tulemisen tunne, ja ennen kaikkea opettaa että toisia kohdellaan samoin kuin toivoisi itseään kohdeltavan.

 Pienet lapset eivät ymmärrä kiusaamisen vakavuutta, eikä ilmiö päiväkodissa toivottavasti ”kiusaamista” suuremmaksi kasvakaan. Peruskouluikäiset kiusatut kuitenkin joutuvat jo kohtaamaan henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Alakoululaiset voivat piiloutua välitunnilla vessaan tai riisua hirveäksi haukutun takin ennen koulun pihaan saapumista. Silti tukkakin saattaa olla rumasti ja toiset yrittävät leikata sitä kun opettajan silmä välttää. Yläkoululaiset kiusatut eivät välttämättä häpeän tai kiusaajien uhkaamisen takia enää kotona kantelekaan koulussa tapahtunutta, vaan mieluummin hyväksyvät kiusaamisen osaksi arkea. Minä sain yläasteelaisena luokan vaihdon myötä uusia kavereita, mutta veljeni mustelmat olivat aiheutuneet milloin mistäkin kunnes kiusaaminen paljastui vasta peruskoulun viimeisellä luokalla. Pullotetaan kyyneleet.

Pieni tyttöni tuo minulle muovailuvahasta tehdyn sydämen, joka on paineltu huolellisesti ihan sileäksi ja hienoksi, sanoen: ”mamma, mä rakastan sua niin paljon”. Jokainen vanhempi tietää sen rakkauden tunteen ja suojelemisen halun lastaan kohtaan. Kotien, koulujen ja kouluja ohjaavan hallinnon on tehtävä vielä nykyistä enemmän työtä, jotta kiusaamista ehkäistään ja siihen puututaan aktiivisesti. Lapsen on saatava tehdä koulutyötään fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti turvallisessa ympäristössä, kuten varhaiskasvatus- ja perusopetuslaki edellyttää. Kun lasten emotionaalinen kehitys turvataan, isotkin tytöt osaavat antaa pyyteettömiä sydämiä rakkailleen.

Varhaiskasvatuslaki ei nykyisellään anna esiopetuksen järjestäjille oikeutta kiusaamista ehkäiseviin kasvatuskeskusteluihin. Koulukiusaamista ei ole kielletty perusopetuslaissa. Opetustoimen omiin lakeihin ja oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin tulee tehdä muutos, ja velvoittaa opetushallitus tekemään valtakunnallinen mallisuunnitelma opetuksen järjestäjille kiusaamisen ehkäisystä ja torjunnasta. Myös kurinpitokeinojen vaikuttavuutta tulee tehostaa – nykyään perusopetukseen osallistuvilla ei käytännössä ole velvoitetta suorittaa esimerkiksi annettuja jälki-istuntoja.

Jaksamista varhaiskasvattajille, opettajille ja muille opetusalan ammattilaisille. Kun pidätte lapsia kädestä, silitätte aikuisten sydämiä.

Lisätietoja kiusaamisen kokemuksista ja Opetusalan ammattijärjestön tekemistä säästölaskelmista Hjallis Harkimon Iltalehden blogissa.

Lisätty 03.08.2016