Musiikkiluokkien määrää lisättävä Helsingissä – painotetun opetuksen luokkia ei lopeteta

Mirita Saxberg - Painotetun opetuksen luokkia lisättävä lähikouluihin Helsinki

Luokkamuotoinen painotettu opetus ei kuulu ainoastaan hyväosaisille, vaan jokaisella lapsella ja nuorella on oltava mahdollisuus kehittää yksilöllisiä lahjakkuuksiaan. On tärkeää kokea onnistumisen tunteita siinä aineessa, jossa on itse luontaisesti hyvä.

Olen tehnyt valtuustoaloitteen mm. taide-, urheilu-, luonnontiede ja kielipainotetun opetuksen luokkien lisäämisestä Helsingin lähikouluihin.

Olen sitä mieltä, että painotettu luokkamuotoinen opetus parantaa lasten ja nuorten itsetuntoa, koulumotivaatiota ja oppimistuloksia. Näen painotetun opetuksen tärkeänä osana lasten ja nuorten oppimisen tukemista sekä sosiaalisten taitojen kehitystä.

Painotetun opetuksen lisääminen lähikouluihin eri puolille Helsinkiä on tehokas keino ehkäistä alueellista segregaatiota. Tutkimusten mukaan painotetuille luokille päätyvät lahjakkaat ja keskiarvoa kunnianhimoisemmat oppijat. Ei ole oikein, että perheet muuttavat pois koulutuksen tai tulotason perusteella katsoen vähäosaisemmilta alueilta, sillä lähikoulut ovat rauhattomia.

Musiikkiluokka itähelsinkiläisessä koulussa on tärkeä vetovoimatekijä niin perheille kuin opettajille.

Painotettujen luokkien lisääminen etenkin näille alueille tarjoaisi uudenlaisia kehittymisen mahdollisuuksia myös eri taustoista tuleville lapsille ja nuorille. Jokainen on lahjakas jossakin aineessa, kun taidoille vain annetaan mahdollisuus kehittyä. Sosiaalinen ympäristö on eräs lapsen ja nuoren kasvun tärkeimmistä tekijöistä.

Kuluneella viikolla on uutisoitu, että Helsingissä oltaisi päinvastoin luopumassa esimerkiksi taide-, urheilu- ja kielipainoitteisista luokista. Tällainen esitys todella on tulossa poliittiseen päätöksentekoon, mutta se ei tule saamaan enemmistön kannatusta.

Esityksen tarkoitus on vähentää sellaista eriarvoistumiskehitystä, jossa painotetulle luokalle soveltuvat lapset oppisivat yhdessä. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan jäsenenä ja opettajana en missään nimessä kannata painotusluokkien alasajoa. Päinvastoin, eri oppiainein painotettua luokkamuotoista opetusta on syytä lisätä kouluihin tasaisesti eri puolille Helsinkiä. Etenkin juuri siksi, että sen on tutkittu lisäävän hyväosaisuuden kertymää.

Jokainen meistä haluaa lapsilleen parasta. Oppiminen painotetussa luokassa on juuri sitä.

Painotettu luokkamuotoinen opetus on monelle perheelle hyvin tärkeä asia. Olen saanut ”musiikkiluokkien” alasajosta useita kymmeniä yhteydenottoja, ihan varsin ymmärrettävistä syistä.

Toivon, että mahdollisimman moni valtuustokollegoista kannattaa tekemääni valtuustoaloitetta painotetun opetuksen luokkien lisäämisestä. Kustannusvaikutuksiltaan aloitteen toteuttaminen ei ole merkittävä, sillä painotettua opetusta voidaan järjestää kouluissa organisoimalla opetuksen sisältöjä uudelleen. Tätä ovat myös useat opettajat toivoneet.