Haluatko houkutella nettisivuillesi asiakkaita ilman suuria mainosbudjetteja? Hakukoneoptimointi eli SEO voi tuntua mystiseltä kirjainhirviöltä. Se on kuitenkin digitaalisen markkinoinnin kulmakivi. Hakukoneoptimointi tarkoittaa digimarkkinoinnin peeärrää – ansaittua mediatilaa ja orgaanista nousua hakutuloksissa. Tässä tiivistetysti perusasiat, jotka jokaisen näkyvyyttä himoitsevan on hyvä tietää:
Mieti avainsanat ja käytä niitä tekstissä ja kuvissa
Avainsanat ovat digitaalisen sisällön termejä tai lauseita, joita me tiedonjanoiset googlaajat käytämme löytääksemme kiinnostavia osumia netissä. Oikeiden avainsanojen käyttäminen auttaa hakukoneita ymmärtämään mihin nettisivujesi sisältö liittyy ja nostamaan sen esiin hakutuloksissa. Tee perusteellista avainsanatutkimusta ja sisällytä avainsanoja tekstiisi, otsikoihin, väliotsikoihin ja kuviin. Muista silti sujuvuus ja luonnollinen ilmaisu – sisältöjen on puhuteltava etupäässä lukijaa, ei koneita!
Tuota laadukasta ja arvokasta sisältöä
Hakukoneet arvostavat laadukasta ja käyttäjille hyödyllistä sisältöä. Älä toista avainsanoja monotonisesti, vaan tarjoa lukijalle ihan oikeaa arvoa: ratkaise ongelmia, vastaa kysymyksiin ja anna ilmaista asiantuntija-apua sekä kiinnostavia näkökulmia. Laadukas sisältö houkuttelee luonnollisesti enemmän kävijöitä ja saa ihmiset viettämään aikaa sivustollasi. Luo itsellesi tai yrityksellesi oma ääni, jonka kohderyhmäsi haluaa kuulla – tekstien tyyli, äänensävy ja rytmi, joka kuvastaa brändisi identiteettiä ja niitä arvoja, joita haluat viestiä.
Perehdy teknisiin SEO-optimointitekniikoihin
Hakukoneoptimoinnin tekniseen puoleen kuuluu mm. sivuston nopeuden optimointi, mobiystävällisyys, oikea URL-rakenne sekä sivuston hierarkian ja metatietojen lisäys. Hyvää hyötyä saa myös sisäisistä ja ulkoisista linkityksistä, jos ne ovat tarkoituksenmukaisia. Kun nettisivujen tekninen puoli on kunnossa, pystyvät hakukoneet indeksoida ja arvottaa sisältösi oikein. Silloin tavoitat ne lukijat, joille haluat näkyä.
Seuraa ja kehitä sisältöä jatkuvasti
Sivuston suoriutumista pitää seurata ja kasvattaa kuin pientä lasta. Hakukonealgoritmit, linkitykset ja trendaavat haut muuttuvat koko ajan. Uutta sisältöä ja muutoksia tarvitaan jatkuvasti. Käytä analytiikkaa ja työkaluja, joilla voit seurata trafiikkia. Ihmisten käyttäytymistä ja konversioita on helppo tarkkailla. Testaa erilaisia strategioita ja ota oppia tuloksista.
Pelkkä nettisivu ei riitä – sisältömarkkinoi monessa kanavassa
Hakukoneoptimointi ei ole irrallaan muusta markkinointiviestinnästä. Se toimii parhaiten osana laajempaa sisältömarkkinointistrategiaa. Integroi hakukoneoptimointi osaksi kaikkea nettiin tuotamaasi sisältöä, kuten blogeja, kuvia, videoita ja sosiaalisen median (some) postauksia. Näin olet vahvasti läsnä, mikä tekee brändistäsi elävän ja ajankohtaisen. Ja ennenkaikkea, houkuttelet sivuillesi kävijöitä monista eri kanavista.
Digisisältöihin panostaminen on sijoitus tulevaisuuteen
Tuloksia ei synny yhdessä yössä. Googlen, Bingin ja muiden hakukoneiden tuloksissa nousu on pitkäjänteistä työtä. SEO-optimoinnin tulokset näkyvät esimerkiksi kasvavana sivustotrafiikkina ja kuvahakujen osumina jo viikoissa, mutta brändin tunnettuuden tai myynnin kasvattaminen voi viedä useita kuukausia lähtötilanteesta ja toimialasta riippuen. Muista, että hakukoneoptimointi on vain yksi osa digimarkkinoinnin sisältöstrategiaa. Näiden perusasioiden avulla pystyt kuitenkin näppärästi lisäämään näkyvyyttä ja liikennettä nettisivuille. Aloitetaan heti, niin saat tuloksia nopeammin!
Haluatko tietää lisää?
Soita 050 562 1225 tai laita mailia. Autan kasvattamaan bisnestä markkinoinnin ja viestinnän keinoin. Suunnittelen luovia strategioita, valmennan ja tuotan sisältöjä. Katso viestintäpalvelut tästä.